Dnes si predstavíme asi najdrahšiu pomôcku, ktorú si môžete zaobstarať do svojej telocvične. Čo dokáže, aké boli reakcie detí a čo si o nej myslím? O tom je dnešné video a tento článok.
Veľa rodičov, učiteľov, či telocvikárov považuje počítačové hry za niečo, pri čom len deti strácajú čas a ničia si svoje zdravie. Sú však aj spoločnosti, ktoré sa snažia využiť detský zápal pre digitálnu zábavu a využiť ho v niečo dobré. Takým je aj interaktívne ihrisko Lü.
Lü je Kanadská firma a je populárna predovšetkým v Kanade a Spojených štátoch amerických. Najviac inštalácii interaktívneho ihriska v EU má Belgicko.
Lü sa ponúka v 3 verziách
- Mobilná verzia
- Jednoprojektorová verzia
- Dvojprojektorová verzia
Lü Mobilná verzia
Najväčšou výhodou tohto riešenia je, že sa dá prenášať. Za cca 20 min. ju viete pripraviť na používanie. Vzhľadom k cene, si viem predstaviť, že by ju vedelo zdieľať viacero škôl. Napríklad ak by mesto, napr. Bratislava zakúpilo interaktívne ihrisko, vedelo by ho posúvať zo školy na školu podľa pravidiel, aké si určí.
Lü by mohlo rotovať po školách podobne, ako tréningové vozíky. V Česku sa plánuje aj prenájom takéhoto zariadenia. Aj toto by bola cesta.
Za najväčšiu nevýhodu mobilného riešenia považujem, že zavadzia na ploche v telocvični. To má vplyv na organizáciu športových aktivít a počet detí, ktoré ju vedia naraz využívať.
Lü Jednoprojektorová verzia
Statická verzia sa montuje na strop v telocvični. Výhodou je nižšia cena, okamžitá pripravenosť pre používanie a voľná plocha v telocvični.
Nevýhodou je trvalé, nemenné riešenie.
Lü Dvojprojektorová verzia
Interaktívne ihrisko s dvoma projektormi je riešenie bez kompromisov, ale to najdrahšie riešenie. Ak rozbijete prasiatko a zainvestujete cez 70 000 EUR, máte vyriešené trvalé pokrytie celej telocvične. Deti si tak budú môcť zahrať napríklad futbal alebo hádzanú na virtuálne bránky, terče a podobne. Lü im bude počítať čas, skóre a prehrá animácie, keď padne gól. Všetky tieto digitálne prvky vplývajú na detské emócie a vedia slúžiť ako dobrý motivačný faktor.
Z čoho sa Lü skladá?
Samozrejme obsahuje projektor a reproduktory. Svetlá robia vizuálnu show a tá vplývajú na zážitok detí. Podľa toho, ako sa hra vyvíja, sa svetlá zapínajú, vypínajú a menia farby.
Očami Lü je Xbox Kinect. Pri hernej konzole Xbox senzor Kinect monitoruje hráča. Tak, ako sa hráč pohybuje pred obrazovkou, tak hra interaguje. U interaktívneho ihriska je Kinect otočený smerom k stene. Monitoruje to, čo sa na nej deje. Väčšina hier je preto loptových. Ak žiak hodí loptu na stenu, hra zareaguje na podnet.
Po niekoľkých hrách som si uvedomil, že hry sú veľmi podobné
Hry sú ovládané hádzaním lôpt. Pravou rukou, ľavou, či obojručne. Povedal som si… To je všetko?
Telesná výchova je viac ako len hádzanie lôpt. Nechal som si to uležať a pozrel ako zariadenie využívajú telocvikári v USA. To mi pozmenilo prvý dojem.
Ku interaktívnemu ihrisku je potrebné pristupovať ako k motivačnému nástroju pre klasické pohybové aktivity. Nie ako k zariadeniu, na ktorom sa budú deti hrať a vyriešime telesnú výchovu.
Kľúčom k efektívnej telesnej výchove naďalej ostanú aktivity, ktoré telocvikári používajú už dnes. Lü telocvikárom pomôže, aby deti pohyb viac bavil.
Základom by mali byť stanovištia na kondíciu, posilňovanie, štafety, loptové hry atď. Až keď žiak napríklad prebehne prekážkovú dráhu, môže pri stene strieľať na interaktívnu stenu. Bude sa viac snažiť a interaktívne ihrisko bude vplývať na jeho zmysli.
Najväčšie emócie zožala matematika
Deti boli rozdelené do dvoch družstiev. Na stene sa objavovali matematické príklady a 6 možností pre správnu odpoveď. Keď žiak vypočítal príklad, hodil loptu na správny výsledok. Nestačilo len vedieť rýchlo počítať, ale aj správne a presne mieriť. Vďaka tomu dochádzalo v hre k vyrovnaniu rozdielov medzi deťmi. Niekto vedel rýchlejšie počítať a iný žiak lepšia hádzať.
Ak ste zvedaví na ďalšie hry, pozrite si celé video 🙂
Veľký potenciál pre medzipredmetové vzťahy
Bolo zaujímavé zistiť, že najviac emócií a decibelov bolo v telocvični, keď dochádzalo k spájaniu logických hier a pohybu.
Deti v škole presedia priveľa času. Nie všetko by sa pritom muselo učiť bez pohybu. Ak by existovali vhodné aplikácie, dal by sa spojiť pohyb a akademické vedomosti. Lastovičkou je hore spomenutá matematika, zostavovanie máp (puzzle) alebo hra, v ktorej deti skladajú anglické slová hádzaním lôpt.
Ako sa zmení telesná výchova keď sa interaktívne ihriská masovo rozšíria?
Znie vám to smiešne? Rozumiem. Cena, za ktorú sa ponúka interaktívne ihrisko v čase, keď píšem tieto riadky, bude pre väčšinu škôl nedostupná. Podobne na tom ale boli aj počítače. Dnes má počítač každý vo svojom vrecku a v školách sú počítačové učebne. Skôr či neskôr preniknú takéto zariadenia aj do našich škôl a zmenia telesnú výchovu tak, ako ju poznáme. Bol by som nerád, aby sa to zvrhlo len na video hry. Pri správnom prístupe to však môže byť dobrý pracovný nástroj v rukách učiteľa.
Toto video mohlo vzniknúť, vďaka telocvikárom, ktorí ma podporujú a nakupujú športové pomôcky na www.deivo.sk
Ďakujem
Deivo, pre telocvikárov, ktorým záleží
Odoberajte telocvikárske novinky
Telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne 🙂
Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.
Upss. Nastala chyba
Vediem Telocvikari.sk a Deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK (Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky). V súčasnosti sa naplno venujem Telocvikari.sk o.z. a podnikaniu. Pomáham telocvikárom a školám s výberom športového vybavenia na kľúč.
Tel. kontakt: +421 908 057 775